DMAIC چیست ؟
یکی از بهترین راه های بهبود و پیشرفت در فرایندهای سیستماتیک کسب و کار و تجارت ، استفاده از DMAIC است. DMAIC یک رویکرد بسیار موثر مبتنی بر داده، ۵ مرحله ای و یکی از مولفه های بسیار مفید برای بهبود کسب و کار است. هدف اصلی از DMAIC حذف تغییرات غیرموثر و گران قیمت و پرهزینه است. اما دقیقا DMAIC چیست؟ این اختصار از ابتدای ۵ کلمه گرفته شده است و نشان دهنده ۵ مرحله از یک ابزار بهبود در کسب و کار است. D اول کلمه Define به معنی تعریف، M اول کلمه Measure به معنی اندازه گیری، A اول کلمه Analyze به معنی تجزیه و تحلیل، I اول کلمه Improve به معنی بهبود و C اول کلمه Control به معنی کنترل است.
DMAIC چیست ؟
یکی از بهترین راه های بهبود و پیشرفت در فرایندهای سیستماتیک کسب و کار و تجارت ، استفاده از DMAIC است. DMAIC یک رویکرد بسیار موثر مبتنی بر داده، ۵ مرحله ای و یکی از مولفه های بسیار مفید برای بهبود کسب و کار است. هدف اصلی از DMAIC حذف تغییرات غیر موثر و گران قیمت و پرهزینه است. اما دقیقا DMAIC چیست؟
این اختصار از ابتدای ۵ کلمه گرفته شده است و نشان دهنده ۵ مرحله از یک ابزار بهبود در کسب و کار است.
- D اول کلمه Define به معنی تعریف
- M اول کلمه Measure به معنی اندازه گیری
- A اول کلمه Analyze به معنی تجزیه و تحلیل
- I اول کلمه Improve به معنی بهبود
- C اول کلمه Control به معنی کنترل
این ۵ مرحله به ما چه می گویند و چه نقشی در بهبود کسب و کار و تجارت دارند؟
Define یا تعریف کردن
اولین مرحله از این چرخه بهبود کسب و کار است. در این بخش اهداف پروژه برای مشتریان داخلی و خارجی تعریف می شود. این بخش روی انتخاب متمرکز می شود که بسیار در درک پروژه و اینکه کدام معیارها ، موقعیت و تعریف در بهبود پروژه تاثیرگذار است. اینکه آیا این تعریف و تعیین اهداف کسب و کار را به هدف می رساند. به عنوان مثال می توان تعریف کرد که مشتریان چه کسانی هستند؟ نیازهای آنها در زمینه خدمات و محصولات چیست؟ انتظارات آنها چیست؟ مرزها در پروژه تعریف شده کدام اند؟ و اصلا تعریف شده اند؟
Measure یا اندازه گیری
در این بخش فرم های اندازه گیری تایید و اندازه گیری می شود، همانند استفاده از نظرسنجی مشتری برای تعیین کمبودها. مرحله اندازه گیری مجموعه ای از داده ها را از تعداد زیادی از منابع برای تعیین انواع معیارها و نقص ها جمع آوری می کند. ابزار کلیدی ممکن است شامل اندازه گیری توانایی فرایند، نمودارهای پارتو، نمودارهای ترند و نمودار جریان فرایند و R & R Gage باشد.
Analyze یا همان تجزیه و تحلیل
بر جداسازی علل مهم متمرکز می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. در حالت ایده آل باید سه دلیل وجود داشته باشد و کنترل شود. البته وجود بیش از ۳ دلیل و علت به این معنی نیست که نمی شود علل مهم را تجزیه و تحلیل کرد و یا اینکه بیش از اندازه هدف بلند پروازانه داشت. در حقیقت این مرحله هرگونه شکاف بین عملکرد و هدف و اولویت در بهبود را شناسایی می کند. یا بهتر بگوییم هرگونه نیاز به تغییر را شناسایی می کند و ابزار مورد استفاده آن نیز معمولا تست فرضیه، نمودارهای زمانی، هیستوگرام، نمودار پارتو و … است.
Improve یا همان بهبود
هدف از مرحله بهبود این است که با از بین بردن یا کنترل عملی می خواهیم به مطلوب مورد نظر دست یابیم. در اینجا با استفاده از تکنولوژی و نظم و انضباط ، تیم طراحی راه های نوآورانه ارائه می دهد تا مشکلات را حل و یا از ایجاد مشکلات جلوگیری کند. ابزار مورد نیاز برای این بخش استفاده از آزمون فرضیه، تحلیل واریانس ، طراحی آزمایش DOE و تحلیل رگرسیون است.
Control (کنترل)
حال تنها باید کنترل صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که تغییرات نتایج پایداری دارد. بهترین کنترل ها نظیر طراحی فرایند یا تغییرات غیرقابل برگشت نظیر طراحی فرایند، تغییرات در محصول است. اما معمولا روش های تنظیم، تنظیم فرایند، سایر بخش هایی که نیاز به نظارت و عملیات روزانه دارند. این چرخه و فرایند انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که بهترین نتیجه ممکن بدست می آید.
نتیجه گیری :
رويكرد به روشهاي بهبود نظير چرخه DMAIC و ابزار آن، براي تمامي سازمانها بويژه صنايع بزرگ، نه يك انتخاب بلكه نوعي ضرورت است. براي هر سازمان، خطاي بيشتر به منزله هزينه بيشتر و كيفيت پايينتر و در نتيجه كاهش ميزان ارزش ايجاد شده براي مشتريان و به دنبال آن از دست دادن سطح رقابتپذيري و سهم بازار است. براي باقي ماندن در بازارهاي جهاني، افزايش كيفيت و كاهش هزينهها با اتكا به بهبود شاخصهاي كليدي فرايندهاي سازمان و استفاده از ابزار مهندسي اجتنابناپذير است.
بدون دیدگاه